Det var det det...

Idag den 31 Augusti 2008 blev min lille gosse SU(u)CH! Jag är mycket stolt och tacksam till hans uppfödare Agneta för all hjälp jag har fått!Ja, hur mycket sliter man egentligen inte? Utställningar hit och dit. Men nu äntligen, idag, har min guldklipm fått sitt tredje cert och alltså sitt championat! Grattis till honom. Jag har tänkt länge att jag borde skriva en blogg men det är inte förrän nu jag har fått tummen ur rumpan. Lezedas Västanvind eller Ozzy som han kallas här hemma är nu drygt två år. Jag kunde inte fått en bättre hund än honom när jag köpte hund.
Jag har hållit på med hundar innan och då framför allt med en blandras Schäfer/Rottweiler och en Pyreneisk vallhund. När min Sally dog bestämde jag mig för att jag skulle skaffa hund lite senare i livet igen. Jag pluggade just då och visste inte riktigt om jag hade tid osv. Jag gick färdigt min utbildning, gifte mig och fick mitt första barn... Mao tiden bara gick. När jag och min man flyttade till hans föräldrarhem så sa jag att här kan man inte bo utan att ha hund, så var det med det.
Det är konstigt, jag hade inte haft hund på så många år och letade frenetiskt efter nya raser som skulle passa mig och min man. Varför en ny ras??? När vi i Januari 2006 var på Svenska Mässan i Göteborg och kollade läget på hundfronten fick syn på montern med Welsh Springer Spaniel så sa det klick hos både Martin och mig. (Vår dotter som då var 1,5 år tyckte mest om alla hundar!) Jag kom hem och ringde min mamma som jag så ofta gör och berättade för henne att vi hade hittat en hundras som verkade intressant. Den går att använda till lydnad, viltspår och är en trevlig familjehund vilket var några av kriterierna vi hade. Det visade sig att mammas gamla kompis hade uppfödning på Welshar och vi var hjärtligt välkomna dit för att titta på dem. Vilken tur vi hade att Agneta hade en dräktig tik som fick valpar den 29 April det året!
Pappa till vår hund heter NORDUCH Trigger Liard of Glenbogle men kallas för Beemer
och mamman till vår hund heter Lezedas Krösa-Maja. (Hon kallas för Krösa!)

Här är en bild från när familjen var och hälsade på Ozzy första gången.
På midsommardagen var vi och hämtade vår Ozzy Osbourne! Han spydde i bilen vilket ju är ganska vanligt men annars gick färden hem bra. När vi kom hem släppte vi ut honom och det första han gjorde var att bekanta sig med katten. Ozzy hade knapt kommit ur bilen innan Missan ville kolla in sin nya kompis.
Vi började på valpkurs och Ozzy klarade sig riktigt bra. I samma veva som vi beställde Ozzy blev jag gravid och jag fick mitt andra barn när ozzy var 9 månader. Det gick bättre än förväntat! Han har alltid varit duktig och ordningsam. Våra två döttrar och Ozzy har alltid kommit bra överens och vi har aldrig behövt vara oroliga att något skall hända.
Ozzy och jag började en lydnadsklass I kurs på våren 2007 vilket gick bra. Vår första tävling avklarade vi innan Ozzy hunnit fylla 1 år.
Ozzy och hans kompisar Alice och Stuff hade tårtkalas!Den gick inte så bra. Han hade helt glömt bort att man skall ligga still under platsliggningen och sedan var det kört. Jag insåg att min lilla pojk var lite för ung och lugnade ner mig lite med träningen. Eller egentligen inte med träningen men med lydnadstävlingsträningen. Men han är vacker! Han fick sitt första cert den 3 juni 2007, då var han bara 13 månader gammal.
Polarna Fila, Nike och Puma.Under hösten 2007 han vi med att gå på en "provapå" viltspårs kurs och en nybörjar agilitykurs. Det gick bra och jag insåg att det som är viktigast för Ozzy är att träna på platser där det finna andra hundar. Han är alltid glad och trevlig men han skall ju hålla sig till mig och inte kolla in alla andra hela tiden!
 I november 2007 kom det andra certet och vi gick bara och väntade på att Ozzy skulle bli 2 år så han kunde få det tredje!
Våren 2008 hakade vi på lydnaden igen. Vi gick en tävlingsträningskurs tävlade i maj. Det gick inte så bra. Den där platsliggningen alltså. Vi anmälde oss till några till tävlingar men tyvärr så blev resultaten inte bättre utan det var snarare så att Ozzy lärde sig att man kan göra hur som helst på tävlingsplanen. Den senaste tävlingen vi gjorde avbröt jag för att Ozzy inte ville alls. Så kan det gå. Men till våren 2009 tänker jag komma tillbaka...
Jag kan ju inte gå hemma med en hund utan att göra något så jag har tagit tag i det här med viltspåret (vi bor på en skogsbruksfastighet så vi kan lätt träna här hemma). Jag hade tänkt mig ett anlagsprov i höst. En annan sak som vi börjat med är Freestyle. Alltså när man dansar ihop med hunden. Vi startade med en uppvisning på Heden i Göteborg. Som gick bra efter det att Ozzy tagit en lov utanför ringen... Det är en rolig hundsport där det viktigaste är att man har kul ihop. Det passar oss. I september skall vi börja på Rallylydnadskurs. Det skall bli spännande. Matte var tvungen att prova.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0