Två saker på en dag!

Idag har jag dels viltspårat och dels gjort en drastisk klippning i Ozzys päls.

Vi börjar med spåret.
Glad i hågen släppte jag på Ozzy på spåret han gick väldigt bra i början. Första vinkeln klarade han galant även om jag hade lagt ett 10 meter bloduppehåll direkt efter vinkeln. Spåret började med en brant uppförsbacke så vi passade på att träna på att jag ibland drog lite i linan. Han var tänd på sin uppgift så det spelade honom ingen roll. Efter första vinkeln började det bli lite problem för Ozzy. Det visade sig att han hittat spår efter vildsvin. (Skall skicka ut min man med bössan en dag). Det skall ju hunden klara av men det var första gången han gick ett spår som legat i så många timmar så han tappade det. Jag gick tillbaka till ett ställe där jag visste att jag hade blodat. (Gjorde några sådana ställen längs vägen för att kunna gå tillbaka vid problem). Naturligtvis låg det helt färsk harskit just där. Vi gick vid sidan av spåret och till ett annat ställe där jag visste att jag hade blodat. Tyvärr missade vi den vinkeln som hade ett "blindspår" men det var ju bättre att han fick klara slutet än inget alls. Han spårade mycke bra den sista biten och klarade ytterligare en vinkel galant. Jag hade lagt spåret så att det slutade på andra sidan en bäck. Det gick oxå väldigt bra. Mamma var med hela spåret. Det störde honom något otroligt, men vilken bra träning. Det är ju det han behöver! Så här glada var vi när vi hade nått slutet:

Sedan var det dags för Mamma och Alice. Vi tänkte inte till riktigt där för jag gick före ut i skogen för att kunna få bra bilder. Alice ville bara till mig. Det trodde vi inte riktigt. Vi började om men Alice tappade spåret. Här fick vi också gå till en punkt där jag visste att det var blodad ordentligt. Sedan gick det bra. Det var bara "blindvinkeln" som strulade. Men, men det var ju första gången så det är ju kanske inte så konstigt. Det blev lite bra bilder på tjejen i varje fall.
 Alice har inte riktigt velat bära rådjursbenet innan.
 Men med lite uppmuntran fixade hon det hela vägen hem!
Några saker har vi lärt oss: SNITSLA, ÖVA PÅ STÖRNING och VÄNJ OSS VID VILDSVIN ELLER SKJUT DOM!

Nummer två idag är att jag rakade Ozzy på bröstet och i öronen. Sedan tänkte jag: Va fan han är redan champion och jag har inte tänkt ställa honom just nu så varför inte klippa till. Det gjorde jag så nu ser han nog lite halvtokig ut men han är glad i alla fall. Visst är det konstigt att han inte gillar när jag ställer upp honom och fotar honom?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0