Lydnadstävling!

Idag bar det av till Marks brukshundsklubb och lydnadstävlingen. Mitt mål för dagen var att Ozzy skulle ligga kvar på platsliggningen, det var för övrigt det enda vi hade övat på.

Vi kom dit och gick en liten promenad. Det blev lottning och det skulle bli två platsliggningar. De som låg i första omgången skulle få köra alla moment innan grupp 2 fick ligga platsliggning. Vi drog nummer 11 och det kändes ok för då kunde vi ju träna platsliggning en gång innan det var skarpt läge. Så när grupp ett gjorde sin platsliggning så la jag Ozzy. Han låg sina 2 minuter och lite till, fick leka med busen och sedan var det in i bilen och ha tråkigt som gällde.
När det började närma sig platsliggningen för mig gick jag och hämtade Ozzy. Vi snabbkissade lite och försökte fokusera. Sedan var det in på plan för att inta vår plats. Brevid oss på ena sidan låg en grå hund och på andra sidan en dobermann... Ozzy kollade in att det inte var Diva men dom där hundarna är ju så roliga och trevliga! Vi la hundarna och lämnade dom. Hunden med nummer 13 följde med sin matte med en gång. Ozzy låg kvar. Dobermannen låg hela tiden men gnällde konstant. Ozzy fick väldigt lång fin svanhals men låg kvar. När tiden var ute och jag gick tillbaka mot honom så lyfte han rumpan i en snygg bugning. Han la sig dock ner i "sträckläga" igen. Han satte sig upp som han skulle och fick betyget 8. Jag var överlycklig!

Bus och sedan in i bilen igen för att sitta där en liten stund. Kissning och sedan fokusering. In på plan kändes det bra. Vi började med linförighet och jag kände själv att det inte var 100. Jag trängde vänster, långsamt sättande och Ozzy växlade position. Efter tempoväxlingen höll jag dessutom på att snubbla över honom då han tog sig framför mig på något sätt. Men han var relativt följsam och jag var nöjd. En 7:a i betyg. Under läggandet nosade han och ville inte sätta sig upp först så där fick vi en 7:a oxå. Inkallningen hade han inte något toppentempo men han gjorde det han skulle och vi fick en 10:a. Ställandet gav en 6:a då jag gav dubbelkommando och han tog några steg. Apporteringen tog han inte apportbocken utan jag satte in den i munnen på honom vilket gav 7,5 poäng. Hopp över hindret gjorde han nog den tokigaste saken jag någon gång har sett. Han satt kvar (dock mycket nosande) gick fram till hindret (nosande) hoppade över det, satte sig två steg framför mig och backade sittande in vid min sida. Inte ens domaren kunde hålla sig för skratt. Det gav 8 poäng. Tandvisningen fixade han med 10 poäng och han fick en 8:a i helhet! JAG ÄR SKITNÖJD! Ozzy är bäst, Ozzy är bäst, Ozzy är bäst! Eller skall det vara: Ozzy är påväg att bli bäst?!
Summa sumarum: 155,5 härliga poäng! Ingen nolla och han låg under platsliggningen. Innan nästa tävling (för det kommer bli fler) skall vi träna annat oxå!

Ett skitstort tack till pt Ulrika som fanns med för mig och Ozzy hela tävlingen. Utan dig hade det inte gått så bra! Tack för att du är en superkompis! 

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Grattis!! Så kul att ni samlade ihop er å presterade så bra. Verkligen en prestation av Ozzy att ligga kvar i de förhållandena. Sätt nu nya mål och kolla tävlingskalendern, å fortsätt träna på det som behövs, nu vet vi ju vad som verkligen behövs tränas på. Vi hänger med som moraliskt stöd jag å Diva, det är lugnt.

Postat av: mosteer maggan

Grattis, kanonbra fortätt så

2009-11-15 @ 16:13:39
URL: http://margret.bloggspot.com
Postat av: Agneta och Alfons

Åh, vad ni é duktiga!



Jag blir sporrad!



Kram Agneta o Alfons

2009-11-17 @ 17:15:41
URL: http://www.vovve.info/alfons

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0