Inomhusträning

Idag har vi hyrt en hundträningslokal och tränat våra hundar inne på konstgräs!
Det var jag, mamma och Tina som åkte iväg. Allt gick väldigt bra och hundarna fick kanonstörning av varandra. Jag har upptäckt vad vi skall sätta upp på gårdsplan här hemma, SPEGLAR. Har löst det med att vi sätter dem på insidan av garagedörren så kan man bara öppna den när man behöver se!
Vi tränade mest lydnad idag. Tina tränade lite för sig själv och jag och mamma kollade på varandra. Men vi började alla tre med platsläggning. Det gick väldigt bra. Sedan tränade vi fritt följ. Ozzy var ju lite sunkig i positionerna men det går bättre (har bara tränat 2 gånger innan på typ 1,5 år!!!). Alice tappade i position och entusiasm, men med lite tips och trix fick mamma och Alice till det riktigt bra. Alice höll till och med ögonkontakt med mamma!
Det var under träningen med ställande under gång som jag upptäckte speglarna. Jag brukar ju gå och sedan ställa Ozzy, hålla ett öga på honom och berömma när han står still. Nu kunde jag kolla rakt fram och då insåg jag att när Ozzy tror att jag inte ser honom så smyger han efter mig! Nu fick jag chansen att säga till honom och han fattade nog inte alls hur jag kunde veta... coolt. Mamma fick börja lite från noll men hon och Alice gjorde framsteg.
Platsläggning under gång brukar Ozzy fixa med bravur men han hade inte bråttom idag precis. Jag tror att han redan under detta momenten började bli trött. Jag skall lägga upp en strategi innan nästa träning! Mamma fick bra tips från Tina när det gäller att lägga hunden snabbt.
Hopp över hinder är inga problem. Alice älskar verkligen att hoppa. Hon for över hindret flera gånger fast mamma inte bett henne.
Till slut flumma vi omkring med lite freestyleövningar som inte gick kanon med tanke på tröttheten. Jag fick användning för speglarna igen när Ozzy skulle backa från mig bakom min rygg.
Avslutningsvis tränade vi inkallning. Det gick bra. Jag använde speglarna för att se vad Ozzy gjorde och döm av hans förvåning när jag morrade till när han började nosa! Han tror nog att jag har utvecklat ett sjätte sinne =)

Tack till Mamma och Tina för att ni är så bra störare!

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Avis att jag inte kunde komma med idag. Hoppas på nästa gång, då har ju brudarna löpt över =)

Postat av: mosteer maggan

Det är finfint att ni tränar, men du vet väl att i 1:an är det inget fritt följ bara linförighet och apportering sittande brevid.

2009-10-17 @ 20:47:46
URL: http://margret.bloggspot.com
Postat av: Eleonor

Vi vet vilka moment som ingår! Vi har ju tävlat innan men det gör ju inget om man tränar sådant som kommer komma så småning om...

2009-10-17 @ 21:28:09
Postat av: mosteer maggan

Nej då det är bara bra. Vi tränar också moment för nästa klass

2009-10-17 @ 21:31:20
URL: http://margret.bloggspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0