Bottennapp? Eller...

Idag har vi varit på Orust och tävlat. Troligt vis återvänder vi inte...

Det började med att Ulrika som tävlar klass 2 hade lottning. Hon fick nummer tre vilket är ett bra nummer som hon har längtat efter länge!
Puma satte sig under platsliggningen vilket det inte gick att bli arg på henne för eftersom det var ett kallt ridhus med ett mysko underlag. Hon satt kvar i alla fall.
Jag som satt på läktaren såg en skrämd Puma komma in på planen för fria följet. Det gick inte så bra. Hon växlade i position och var inte på g helt enkelt. Ulrika gjorde ett bra jobb med att pigga upp henne mellan momenten men det gick inte. Puma var för störd utav något som jag inte hade snappat upp och när Ulrika valde att bryta tävlingen (första gången i hennes liv) så tyckte jag att hon tog rätt beslut. Det var bra kämpat Ulrika men det gick inte att gaska upp henne helt enkelt. Det visade sig att Puma hade varit på G ända tills föraren innan slängde apportbocken i metallkonstruktionen så att det pangade ordentligt och tävlingsledaren (som för övrigt var en katastrof) smällde upp dörren med ett brak. Som en del av er vet så är Puma pangkänslig. Men strongt jobbat ändå Ulrika.
Jag och Ulrika satt och tittade på de övriga tävlande och det blev lite deppigt när man insåg att det var så många som höll en kass klass. Inte bara det att det var 2 hundar som gick efter sina förare på platsliggningen och 2 som satte sig upp utan under de andra momenten var det många, framför allt förare, som var riktigt sunkiga. Ett bevis för att man kanske flyttar upp förtidigt från klass 1.
Det blev dags för min lottning och jag drog vinst med nummer 11. Kom med i 3:e platsliggningsgruppen och fick ligga i ytterkant. Väl på plats lämnade vi hundarna och nummer 13 reste sig ganska omgående för att gå och nosa omkring. Det slutade med att han drog igång nummer 14 och det blev en omstart. Riktigt bra för mig. Ozzy har ju haft problem med platsliggningen och han låg och nosade runt lite. Vi fick lägga om och lämna våra hundar. Ozzy låg perfekt i sina 2 minuter men kunde inte låta bli att lyfta på rumpan och åla sig när vi var påväg tillbaka. Vi måste träna detta ordentligt innan den 14 februari när vi har nästa tävling inbokad. Han fick en 8:a på platsen med kommentaren slarvigt avslut och jag var nöjd, speciellt med det ypperliga träningstillfället.
Tandvisningen gav en 9:a. Han har ju svårt att sitta stilla och jag tjatar inte på honom. Kommentar: Bra.
Linförigheten var enligt mig själv lite av en katastrof. Jag hade inte med mig hunden och han hade flera saker att kolla in... en 8:a fick vi i betyg med kommentarerna växlar position och tränger vänster.
Läggandet nollade vi. Han la sig ner men reste sig tydligen med en gång och började nosa. Jag trodde faktiskt inte att vi hade fått 8:a på linförigheten isåfall kanske jag inte hade tagit så lätt på fortsättningen, vet inte om det hade hjälpt men han hade nog fått lite bättre poäng i alla fall. Kommentaren är K.E.M. och jag har inte en aning om vad det betyder.
Inkallningen fick vi 9,5 på med kommentaren Bra.
Ställandet vick vi 7,5 på med kommentaren sent ställande. Här hemma har jag fått en viss stabilitet i själva ståkvardelen men inte i själva uppstannandet.
Apporteringen ville Ozzy inte vara med om. Jag har tre olika apportbockar här hemma men ingen med en smal pinne och gigantiska klossar vid sidan. Eftersom jag var säker på att vi hade sunkat till det så frågade jag om jag fick låna den för att han skulle prova (efter momentets slut) och det fick han så nu har han provat det! Även här fick vi kommentaren K.E.M.
Hopp över hindret sunkade jag till helt. Det började med att jag inte kom ihåg vad jag brukar säga när han skall sitta kvar så han ställde sig upp och jag lät honom stå när jag gick till andra sidan. Sedan hoppade han och satte sig framför mig för att backande backa in mellan mina ben. Jag kunde inte annat än att skratta åt honom och gosa om med honom (innan momentet var slut) vilket gjorde att vi nollade. Sedan försökte jag göra positiva saker med honom och gosade och sprang ut från planen.
Helhetsintrycket blev 8:a med kommentaren: Kan bli bra med rätt träning. Det är jag nöjd med.

Summa sumarum: Jag måst ha en träningsstrategi till nästa tävling. Här skall tränas. Dessutom fick Ozzy ligga flera timmar i bilen och vänta eftersom man inte fick ta med sig hundar in i ridhuset. Han hade det bra där med sitt varma täcke och allt och en promenad hann vi med men om jag någon gång kommer i en liknande situation skall jag ta ut honom och sätta mig i klubbhuset och gosa för att sätta tillbaka honom i bilen de sista 10 minuterna så att han saknar mig lite... man lär sig så länge man lever!

Idag har jag sett ett riktigt dåligt exempel av tävlingsledare. Dock inte min tävlingsledare. Det enda jag kan gnälla på där är att apportbocken kom rakt framifrån med en förklaring om vad jag skulle göra. Precis som att jag inte läst reglerna... Ja, ja det är ingen kritik egentligen det är väl bara så att jag har fått erfarenhet av något som jag måste träna på helt enkelt!

Kommentarer
Postat av: moster maggan

Ja ibland kan det vara ett mysterium med lydnad men jag tror enligt våran domare K.E.M betyder kan ej momentet. Bättre lycka nästa gång

2010-01-24 @ 07:50:21
URL: http://hjalle-hjalmar.blogspot.com
Postat av: Ullis

Eller klarar ej momentet.



Vi hade iallafall varandra eller hur =)haha

Ba påt igen....



2010-01-24 @ 10:20:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0